På eccsverige.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.
Vad är cookies?

Lär känna ECC Sveriges Nora Shoki

Nyhet: Publicerad 14 oktober 2021

I början av december 2019, då satte Nora Shoki foten i Konsumentverkets och ECC Sveriges lokaler för första gången. Det var en tid utan pandemier och jobb nära kollegor.

Slutet av mars 2020 blev begynnelsen till den rasande pandemin som kom att påverka hela världen, under en lång tid framöver. För Nora och hennes kollegor på ECC Sverige innebar det många förändringar.

– Mina första månader var i backspegeln ganska lugna, berättar Nora. Sedan slog covid-19 till och inflödet av ärenden ökade dramatiskt, det var speciellt och i vissa fall jobbigt.

En stor omställning

Hela omställningen, från att träffa kollegor varje dag, till att sitta hemma vid skrivbordet och bara ses digitalt, var en stor omställning för många. För Nora som var relativt ny på myndigheten blev det ett nytt sätt att tänka. – Jag har verkligen fått testa min maxkapacitet, fortsätter Nora . Inflödet av ärenden från konsumenter som hade problem med flyg- och resebolag ökade dramatiskt under kort tid. Det gjorde det ibland svårt för oss att verkligen hinna med alla ärenden på bästa sätt. Nu, mer än ett år senare har det äntligen börjat lugna ner sig i ärendeköerna, men hemmaarbetet fortsätter.

Karriären innan ECC

Innan Noras fötter landade in på ECC Sverige, ledde fotspåren till kriminalvården. Där arbetade Nora som frivårdsinspektör. Det innebär bland annat att man kontrollerar och stöttar de som är villkorligt frigivna från anstalt.

– I början var det konstigt att ställa om, det är mycket mer regler att förhålla sig till inom Kriminalvården, säger Nora. Det som lockade Nora med jobbet på ECC Sverige var det gränsöverskridande perspektivet. Att lära sig hur det fungerar med lagar och regler i andra EU-länder.

– Det som är absolut roligast med mitt jobb är att ha kontakt med kollegor i andra länder där jag får jobba med medlingsprocesser med de andra ECC- kontoren, berättar Nora. De andra kontoren är fantastiska och jag är så glad att vi har varandra.

Vanligaste frågorna

Dagligen strömmar det in frågor till ECC Sverige. De flesta frågorna handlar om flygresor, resebyråer och ibland paketresor. Många konsumenter får problem när exempelvis en resa blivit inställd. Då kan det vara svårt att få tillbaka den ersättning man har rätt till. – Framför allt under de mest stressiga månaderna mitt i pandemin märkte vi att det här var den vanligaste frågan, berättar Nora. Men nu har vi märkt en uppåtgående trend för de mer vanliga frågorna, som fel på en vara, problem med medlemskap i dejtingtjänster och timeshare har ökat igen.

Vilken lag kan bytas ut?

I Sverige och EU finns det massor av lagar och regler som ska hjälpa oss få ett fungerande samhälle. De juridiska handläggarna på ECC Sverige måste förhålla sig till dem alla när de hjälper konsumenter i kläm. – Jag skulle inte vilja ändra någon lag, men om jag fick önska så skulle jag vilja slå ett slag för timeshare lagen som är ett EU direktiv, berättar Nora. Skyddet i lagen är starkt, men har utvecklingspotential! Timeshare eller andelsboende, är ett fenomen som är vanligt i andra länder. Det innebär att en konsument köper nyttjanderätt i en bestämd bostad på en viss semesteranläggning. Det kan innebära att du ingår ett avtal som blir dyrare och längre än vad du tänkt dig. Avtalen är ofta svåra att ta sig ur och många som drabbas är de som vill njuta av sin pension i solen. – Därför tycker jag att det rättsliga skyddet kring problematisk försäljning av timeshare bör utvecklas och förbättras inom EU, avslutar Nora.

Källa: ECC Sverige

Till alla nyheter