På eccsverige.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.
Vad är cookies?

Om ECC-nätverket

ECC Sverige är en del av nätverket European Consumer Centres Network som består av konsumentkontor i 30 länder. Kontoren finns i varje EU-land samt i Island, Norge och Storbritannien. De olika ECC-kontoren finansieras av EU-kommissionen och nationella myndigheter. ECC Sverige delfinansieras av Konsumentverket.

Hjälp till konsumenter över gränserna 

Konsumenter som har ett gränsöverskridande problem med ett företag inom EU, Norge, Island eller Storbritannien kan kontakta ECC-kontoret i sitt land. Rådgivaren samarbetar med en kollega från ECC-kontoret i det land där företaget har sitt säte. På så sätt förenklas kommunikationen och rådgivaren i det andra landet kan kontakta företaget på landets officiella språk för att undvika språkproblem. Fördelen är också att kontoret kan etablera en kontakt med företaget och därför ha en bättre grund för att diskutera konsumenternas rättigheter. ECC-kontoren ger i första hand hjälp till självhjälp genom att informera konsumenterna om sina rättigheter och hur man kan gå tillväga för att ta tillvara dessa. Konsumenten måste därför ha reklamerat själv till företaget innan ECC-nätverket kan ingripa. ECC-nätverket har inga tvångsåtgärder mot företag. Arbetet baseras på ett frivilligt samarbete med konsumenter och företag.

ECC-nätverket arbetar även med information till konsumenter genom olika kampanjer.

Vem kan vända sig till ECC Sverige? 

  • Konsumenter som bor i Sverige och har problem med en näringsidkare i ett annat EU-land, Norge, Island eller Storbritannien kan vända sig till ECC Sverige. 

  • Konsumenter från ett annat EU-land som har problem med en svensk näringsidkare kontaktar ECC-kontoret i sitt land.

Läs mer om ECC Sveriges arbete

Alla ECC-kontor

Här hittar du alla ECC-kontor i EU, Island, Norge och Storbritannien.  

BelgienExternal

ECC-nätverkets arbete

ECC-nätverket arbetar med gemensamma projekt, till exempel rapporter om bland annat e-handel och rättigheter för flygpassagerare. Genom kontakt med konsumenter kan vi identifiera och kartlägga olika konsumentproblem och bidra till utveckling och revidering av EU-lagstiftningen genom gemensamma ståndpunkter. ECC-nätverket har avstämningsmöten med kommissionen. ECC-kontoren träffas regelbundet för att koordinera och förbättra det löpande samarbetet i ärendehandläggningen och vid gemensamma projekt. Studiebesök och möten bidrar till erfarenhetsutbyte och kompetensutveckling. ECC-nätverket grundades 2005 och har redan hjälpt över en miljon konsumenter.

Om nätverket på EU-kommissionens webbsidaExtern länk

Källa: ECC Sverige

Granskad: 2 november 2020