Lär känna ECC Sverige Linnéa Fernström

Nyhet: Publicerad 20 juni 2023

En halvfransk affärsjurist från Linköping som hjälper konsumenter över hela Europa. Det beskriver ytterst kortfattat ECC Sveriges nyaste juridiska rådgivare Linnéa Fernström.

I december 2022 klev Linnéa innanför dörrarna på European Consumer Centre Sverige och tog sig an sitt första ärende från en konsument som hade ett EU gränsöverskridande problem. Och just det där med EU och internationellt arbete var det som fick henne att söka sig till ECC Sverige från början. - Jag tilltalas av att ha ett internationellt samarbete med våra systerkontor i nätverket, att få se hur saker fungerar i andra länder, hur deras arbetssätt och kulturer spelar in i arbetet, berättar Linnéa.

Fransk-svensk bakgrund ger förståelse

Med en bakgrund där mycket tid spenderats i Frankrike kan Linnéa givetvis bidra mycket till ECC Sveriges verksamhet både med sin nästan flytande franska såväl som med sin förståelse för andra kulturer och andra sätt att tolka saker. Enligt Linnéa skulle den största skillnaden mellan de olika folkslagen vara att i Sydeuropa är det inte alltid lika bråttom med saker och det den Sydeuropeiska kulturen skulle kunna lära av oss nordiska länder är hur vi samarbetar med varandra. Att vara nyanställd jurist är aldrig lätt, men att dessutom vara det på en arbetsplats där många länders specifika tolkning av EU-lagar ingår gör kanske att det är en lite större utmaning än på andra platser. - Som nyanställd finns det flera rättsliga områden som man inte har koll på, det kan vara rättspraxis som bara finns i ett specifikt land, berättar Linnéa. EU regler är också viktiga och man har inte koll på alla i början men det lär man sig med tidens gång, fortsätter Linnéa berätta.

Frivilligt att följa vad ECC säger

ECC Sverige och det nätverk som alla systerkontor ingår i, bygger på frivillighet. Inom nätverket finns inte några medel som kan tvinga ett företag som gjort fel att samarbeta med nätverket eller med konsumenter som stött på problem. Det som kan vara frustrerande i arbetet är att veta att en konsument har rätt till en viss ersättning till exempel, men företaget som ECC nätverket medlar med vägrar att samarbeta. - Hur man än vrider och vänder på lagen för att göra den bättre, så är det ändå tyvärr frivilligt att följa det vi på ECC Sverige och våra systerkontor säger, vi kommer helt enkelt inte åt de företag som inte vill följa lagen, berättar Linnéa. Vi på ECC kan hjälpa konsumenterna till viss del och vi kan vara ett bättre alternativ än ingenting, men som vi brukar säga, det är lätt att ha rätt, men svårt att få rätt, avslutat Linnéa.

Källa: Konsument Europa

Till alla nyheter