På eccsverige.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.
Vad är cookies?

Om ECC Sverige

ECC Sverige underlättar handeln som sker över EU:s gränser. Vår uppgift är att ge konsumenter information och råd vid handel inom EU samt Island, Norge och Storbritannien. Tjänsten är kostnadsfri.

Ökad handel över EU:s gränser kan leda till att konsumenter ibland får problem, både på grund av språk, men också på grund av olika lagstiftning i olika länder. Därför inrättades ECC-nätverket 2005, som ECC Sverige är en del av. ECC Sverige är också en del av Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument, där konsumenter kan få hjälp.

ECC Sverige kan hjälpa konsumenter med: 

  • Information för att förebygga problem vid gränsöverskridande handel.

  • Rådgivning vid problem med gränsöverskridande handel. 

  • Medling med företag som har sitt säte i ett annat EU-land, Island, Norge eller Storbritannien. 

ECC Sverige kan INTE:

  • Tvinga ett företag att agera enligt lag. Medlingsprocessen är frivillig för båda parter. 

  • Medla i ett ärende om vi inte kan identifiera säljaren eller där säljaren vägrar samarbeta med ECC-nätverket. Vi kan inte heller medla vid köp mellan privatpersoner.

  • Agera som juridiskt ombud eller hjälpa till när konsumenten redan har inlett ett rättsligt förfarande.

  • Hjälpa till vid köp mellan näringsidkare. Näringsidkare kan istället kontakta sin branschorganisation eller en jurist- eller advokatbyrå. De kan också få information av Enterprise Europe NetworkExtern länk.

  • Hjälpa till om ärendet är ett bedrägeri eller brott, till exempel om det handlar om investeringsbedrägerier eller så kallade snöbollssystem. Kontakta istället Polisen.

  • Hjälpa till om en person rapporterar ett problem med en myndighet och anser att EU-lagstiftningen inte följts. Kontakta istället nättjänsten SolvitExtern länk.

Vill du ha hjälp med en konsumentfråga?Läs mer om ECC-nätverket

Nationella samarbeten

ECC Sverige samarbetar med andra myndigheter och organisationer för att öka skyddet för konsumenter.

Läs mer om våra nationella samarbeten

Kontaktpunktsuppdrag

ECC Sverige har flera kontaktpunktsuppdrag, bland annat som kontaktpunkt för konsumenter enligt tjänstedirektivet och för ODR (Online Dispute Resolution).

Läs mer om våra kontaktpunktsuppdrag

Diarium

I diariet finns ärenden och anmälningar som registrerats hos ECC Sverige och Konsumentverket från och med 1 januari 2019. 

Sök i ECC Sveriges och Konsumentverkets diariumExternal

Källa: ECC Sverige

Granskad: 2 november 2020