På eccsverige.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.
Vad är cookies?

Rekordmånga ärenden för ECC Sverige under 2020

Nyhet: Publicerad 21 januari 2021

År 2020 var speciellt på många sätt och fler konsumenter än någonsin behövde rådgivning och stöd. Under 2020 kom det in 4823 ärenden till ECC Sverige. Det är en ökning med hela 40 procent jämfört med året innan.

Ökningen kan härledas till effekterna av Covid-19, med nästan 43 procent av de 4823 ärendena kopplade till pandemin. I tillägg registrerade Hallå konsument 8940 frågor relaterade till gränsöverskridande handel.

Ett pressat år för hela ECC nätverket

Det vanligaste ärendet gällde rådgivning efter ett köp, vanligtvis köp av resor och kläder. Ökningen av ärenden var som störst under mars och april, berättar Iwona Machocka, rådgivare på ECC Sverige.

 - Vi har under mars och april försökt att fånga upp anstormningen av frågor från konsumenter. Förutom att vi hanterar frågor som kommer in till oss, arbetar vi även med att ge fördjupad rådgivning där vi behöver gå igenom dokumentation. I vissa situationer går vi också in och medlar. I och med den kraftiga ökningen av konsumentfrågor kunde vi inte fortsätta i samma takt året ut. Vi har många ärenden från förra året som kvarstår, samtidigt som vi gläds åt att de minskar varje dag.

Enligt Anna Ekegren, direktör för ECC Sverige, har situationen med ökade antal ärenden varit tuff för hela ECC nätverket som upplevde historiska högsta nivåer kopplat till antal ärenden under april och maj 2020.

- För vår del så har vi mottagit en hel del ärenden från våra europeiska systerkontor, där konsumenter i andra länder har köpt flygbiljetter via svenska förmedlare, vilket har bidragit till det höga inflödet av ärenden.

Så här arbetar ECC Sverige

ECC Sverige är en del av European Consumer Centres Network (ECC-net) och en del av Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument. ECC Sverige erbjuder kostnadsfri juridisk hjälp och rådgivning i frågor om gränsöverskridande handel inom EU, samt Norge, Island och Storbritannien.

På Hallå konsuments webbplats får privatpersoner hjälp med frågor kring köp av varor och tjänster, reklamationer och information om att konsumera mer hållbart. Vägledningen och informationen på Hallå konsument är oberoende. Om ärendet är gränsöverskridande hänvisas man till ECC Sveriges juridiska rådgivare.

Du hittar mer information på Hallå konsuments webbplats

Källa: ECC Sverige

Till alla nyheter