På eccsverige.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.
Vad är cookies?

Lär känna ECC Sveriges Magnus Adell

Nyhet: Publicerad 25 november 2021

Året var 2011 och Magnus Adell klev in på det som då kallades för Konsument Europa. Hans uppdrag var att hjälpa konsumenter som hade handlat gränsöverskridande inom EU, Norge och Island. Under de kommande åren sedan dess, har verksamheten utvecklats och bytt namn till ECC Sverige.

Konsumentverket är ECC Sveriges så kallade värdorganisation. Det var först 2015 som värdorganisationen i själva verket fick uppdraget att ge direkthjälp till konsumenter. Innan dess handlade uppdraget till stor del om att utöva tillsyn mot företag, för att på så sätt förebygga problemen genom att använda lagstiftningen.

Gränsöverskridande problem

Arbetet som juridisk rådgivare på ECC Sverige innebär alltså att ge information och råd till konsumenter som har olika typer av problem kring gränsöverskridande handel. Förutom råd och information, medlar även ECC Sveriges juridiska rådgivare med företag som har sitt säte i olika länder inom EU, Norge och Island. Frågorna som kommer in är omväxlande, stora som små och framför allt är de väldig breda. Det kan också vara utmanande när frågor av det lite ovanligare slaget dyker upp och det krävs mycket för att hela tiden vara påläst och uppdaterad inom olika lagområden. Det är ECC-kontoret i det land där företaget har sitt säte, som medlar med företaget. Magnus och hans kollegor skickar många ärenden till de andra ECC-kontoren. Samtidigt får ECC Sverige ärenden från andra länder, när medlingen gäller svenska företag som konsumenter från andra länder har problem med. – Ibland kan det här med språket vara det svåraste med mitt jobb, säger Magnus. Vi får inte alltid in allt på engelska och då kan det vara svårt för oss att förstå vad ärendet faktiskt handlar om.

Uppdrag att ge råd till konsumenter

ECC Sverige, eller Konsument Europa som det hette tidigare, har alltid haft en stark ström av ärenden, men med åren har strömmen ökat i styrka. Det är komplexa ärenden som de juridiska rådgivarna följer, från början till slut. – Skillnaden från det jobb vi gör på ECC Sverige och det vägledarna gör på Hallå konsument är att vi måste ha mer handpåläggning på ett ärende, säger Magnus. Vissa ärenden kan vara öppna under ganska lång tid och det är inte alltid helt tydligt hur vi ska göra eller ge råd eftersom det kan vara olika i alla EU länder. ECC Sverige har alltid haft i uppdrag att direkt hjälpa konsumenter som har problem när de handlat något inom EU:s gränser, Norge eller Island. 2015 startades Hallå konsument upp som en del av Konsumentverket och deras uppdrag är att ge råd till konsumenter. – Det jag tycker har varit bäst med att Hallå konsument startade är att det har blivit en större förståelse även för mitt jobb som juridisk rådgivare, berättar Magnus. Tidigare fanns inte rådgivning i verksamheten hos Konsumentverket och jag upplever att vi kommit närmare konsumenterna idag.

Källa: ECC Sverige

Till alla nyheter