På eccsverige.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.
Vad är cookies?

Lär känna ECC Sveriges Anna Ekegren

Nyhet: Publicerad 3 september 2021

ECC Sveriges direktör, Anna Ekegrens väg mot ECC började för elva år sedan, då som jurist på Konsumentverkets produktsäkerhetsenhet. Sedan dess har många både farliga och ofarliga produkter passerat förbi och Anna sökte 10 år senare rollen som direktör för ECC Sverige.

I rollen som direktör trädde hon in i februari 2020. Sedan dess har ett år som inte varit likt något annat, passerat.

– Under det här året om jag varit direktör har den stora utmaningen varit att kunna möta upp det massiva behov som kommit från konsumenter som hamnat i kläm på grund av pandemin, berättar Anna.

Del av det internationella arbetet

ECC Sverige är också en del av Konsumentverkets internationella arbete. Och en del av det arbetet går ut på att få ihop ECC-nätverkets och värdorganisationen Konsumentverkets viljor. – Det finns många olika aspekter att ta hänsyn till, men framför allt vill vi ju alla att det ska bli så bra för konsumenten som möjligt och för oss är det en vinst att vi är placerade på en myndighet som jobbar med just konsumentfrågor och konsumentskydd, fortsätter Anna.

30 kontor runt om i Europa

I rollen som direktör ansvarar Anna för hela ECC Sveriges verksamhet. I ansvaret ingår det att se till att rådgivarna har allt de behöver för att hjälpa konsumenterna som hör av sig. I jobbet ingår också att ha kontakt med alla systerkontor i nätverket och bevaka vad som händer i nämnda nätverk. Ett ganska stort åtagande, då det finns 30 kontor runt om i nätverket. Ansvaret innebär också att Anna varje år måste lägga en budget för verksamheten. Budgeten ska också stämma överens med vad Konsumentverket vill, eftersom Konsumentverket står för halva finansieringen av ECC Sverige. Den andra halvan bidrar Europeiska kommissionen med efter ansökan om bidrag. Så en stor del av Annas jobb är att sy ihop de båda verksamheterna.

Onlineshopping och plattformar

Idag, och speciellt efter covid-19 handlar många konsumenter online, ibland från sajter som kallas för plattformar. Det innebär att konsumenten går in på en sajt där de tror att de handlar från ett och samma företag, men i själva verket handlar de från flera olika, som är samlade på samma plats. Lite som en galleria, där det finns ett stort utbud med olika affärer under samma tak. – Om det är någon lagstiftning som jag tycker behöver bli tydligare rent konsumenträttsligt så är det just kring plattformar online, säger Anna. Det behöver bli tydligare vad som gäller rent konsumenträttsligt, vad har du rätt till. Förhoppningen finns till ”the New Consumer Agenda” där en del är ”Digital Service Act” och hur tillsynen ska kunna stärkas på det digitala planet. Att börja sin bana precis innan en pandemi slår till innebär så klart stora påfrestningar. Kommer konsumenten få den hjälp de behöver och kommer verksamheten klara av trycket? – Det har faktiskt varit det mest spännande med det här jobbet, vi har verkligen nyttjat nätverket och hjälpt varandra hjälpa konsumenter, säger Anna. Jag tycker att det roligaste som finns är att få ha kontakt med andra runt om i Europa.

Tillsammans är vi starka

Som en lösning på alla frågor som kom in under pandemin skapade nätverkets alla rådgivare tillsammans en elektronisk plats. Lösningen innebär att rådgivare kan skriva in vilka lagar som gäller i respektive land i tabellform och uppdatera ändringar över tid. På så sätt kan rådgivarna snabbt gå in och kolla vad som gäller i just det land som konsumenten har problem med. Det här visar ett fantastiskt värde av vad nätverket kan göra tillsammans berättar Anna stolt. Tillsammans är vi väldigt starka.

Till alla nyheter