På eccsverige.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.
Vad är cookies?

Lär känna ECC Sveriges Anna Eek

Nyhet: Publicerad 12 november 2021

Som många av Anna Eeks kollegor, började också hon på ECC Sverige i en tid som var precis innan pandemin - januari 2020 för att vara exakt. Det var i en numera avlägsen historisk brytpunkt, när allt fortfarande verkade vara normalt i världen.

Även om Anna var ny på ECC Sverige, var hon inte grön. Anna hade erfarenheter från Konsument Europa, där hon vikarierade under sommaren 2019. Mellan Annas vikariat och anställning hann Konsument Europa döpas om till ECC Sverige. – Jag brukar skämta och säga att jag har varit här lika länge som pandemin, säger Anna med ett leende. Jag hann börja och få en normal start, men nu är det här vårt normalläge med en hel värld i brand och många konsumenter som har en helt ny sorts ärenden.

Pandemin blev ett förstoringsglas

Att försöka få ordning på vardagen mitt i en pandemi har bjudit på utmaningar. Det har funnits olika tolkningar av lagstiftningar inom EU, men även olika tolkningar av lagar inom de olika medlemsländerna. Problem som varit ovanligare och kanske därför inte varit så stora, fick större proportioner under pandemin. Lagtexter som tidigare ansetts bara kunna tolkas på vissa sätt fick tolkas om. – Under pandemin har det kommit många nya nationella lagar runt om i medlemsländerna och de har justerats och reviderats och ibland gällt under olika tidsbegränsade perioder, berättar Anna. Det har gjort det svårt att ibland veta att vi svarar och hjälper konsumenten på rätt sätt. Som tur är, har ECC-nätverket tillsammans byggt upp en bas av kunskap och platser, som nätverkets juridiska rådgivare kunnat använda sig av för att veta vad som gäller i respektive land. Det har hjälpt dem att hålla sig någorlunda uppdaterade.

Konsumenterna uppmärksammar nya problem

– Jag är som gladast när jag faktiskt hjälpt en konsument, utbrister Anna. Utbristandet grundar sig på frågan vad är mest spännande med ditt jobb. Under året som gått har Anna och hennes kollegor haft mycket kontakt med konsumenter, långt mer än vanligt. Det är konsumenterna som många gånger gjort rådgivarna uppmärksamma på att det tillkommit ett nytt problem, eller något annat som inte funkat. Utifrån de kontakterna får rådgivarna vara detektiver och leta efter lagar och regler och hur de ska tolkas. – Samarbetet inom myndigheten och nätverket har funkat bra där vi hjälpts åt ta fram och utreda vad som gäller i olika situationer, säger Anna. Vi vill ta fram något som konsumenter kan använda för att utverka sin rätt, och ibland har konsumenten rätt till allt de kräver, men jag vill också kunna skapa en förståelse för varför de inte alltid har rätt till allt de kräver.

Resefrågor dominerande

Under tiden som Anna hunnit vara på ECC Sverige, har reserättigheter varit temat som dominerat bland frågorna. Det har exempelvis handlat om vad som gäller vid inställda flyg och vad man som konsument kan göra för att få tillbaka sina pengar. Att ändra på en konsumentlag är inget som Anna kan tänka sig att göra. Hon följer däremot utvecklingen av EU initiativet ”New Deal for Consumers” med spänning. Det är initiativet som sikar på att modernisera och stärka konsumenträttigheter i EU. – Marknaden ändras snabbt och det är viktigt att lagstiftningen är anpassad för förändringarna. Så jag tycker det ska bli väldigt spännande att följa utvecklingen och resultatet av det här initiativet framöver, säger Anna avslutningsvis.

Källa: ECC Sverige

Till alla nyheter