Lär känna ECC Sveriges Agron Haziri
Nyhet: Publicerad 14 december 2022
Agron Haziri är praktikanten som blev vikarie på ECC Sverige. Han är också en man med många erfarenheter och språkkunskaper som bidrar till ECC-nätverkets verksamhet.
Agron bestämde sig redan under sin studietid att han ville jobba för ECC Sverige. Och studierna de bedrev han i Karlstad vid det rättsvetenskapliga programmet vid Karlstads universitet. Det lades ned under hans studietid och då valde han att fortsätta sina studier vid Örebro universitet. Det var där, i Örebro, han fick upp ögonen för konsumentfrågor via en av kurserna i programmet. När han väl bestämt sig för arbetsplats var det bara den lilla saken med att hitta vägen in. Och det gjorde han via en praktikplats som Arbetsförmedlingen ordnade. Praktiken gick bra och när en vikarietjänst fanns tillgänglig sökte han sig till ECC Sverige.
Fem språksbegåvad
Och de där erfarenheterna och språken då? Jo, innan universitetsstudierna drev Agron en bilfirma. Där fick han erfarenhet av hur man importerar bilar, säljer bilar, billån, garantier och så vidare. Nyttiga erfarenheter när man jobbar vid på en enhet som förutom att det är ett EU-projekt också är en del av Konsumentverket. - Och när det kommer till mina språkkunskaper så behärskar jag fem språk, vilket naturligtvis inte är en nackdel när man jobbar på ECC Sverige, jag har albanska som modersmål och serbokroatiska sedan barndomen, svenska sedan ungdomstiden, engelska via grundskolan och spanska via studier på universitetet, berättar Agron
Analys roligast
När det kommer till själva arbetet tycker Agron att allt är intressant, speciellt om han får tid till att analysera problemen som konsumenterna har. Gladast blir han när hans problemlösande leder fram till en lösning som hjälper konsumenten på ett tillfredsställande sätt. - Det svåraste är att vara ny! Som i alla jobb är det en utmaning att jobba praktiskt med det man läst, allt är nytt, säger Agron. Att samarbeta med de andra kontoren genom medling är en av ECC-nätverkets uppgifter. Det är ett sätt att hjälpa konsumenter som har problem med ett företag i ett annat land inom EU. - Det är kul att samarbeta med de andra kontoren eftersom vi tillsammans alltid vill hitta den bästa lösningen för konsumenten, men ibland kan det vara svårt att få företagen att göra som lagen säger, berättar Agron.
Vanligaste frågan
Den absolut vanligaste frågan som kommer in till ECC Sverige gäller flyg och passagerares rättigheter. Många konsumenter väntar länge på att få tillbaka pengar från företag när något gått fel vid en flygresa. Det kan vara allt från flyg som inte går till bagage som inte kommer fram eller kommer fram alldeles för sent. - Jag tycker att det är tur att ECC-nätverket finns, många konsumenter vet inte var de ska rikta sina krav och där kan vi hjälpa till. Vi kan hjälpa och medla och analysera konsumentens dokument och på så sätt ge hjälp till självhjälp, säger Agron. - Och om konsumenten trots det inte lyckas, då finns vi där och kan gå in djupare och medla, avslutar Agron med.