På eccsverige.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.
Vad är cookies?

Första fängelsedomen för prenumerationsfällor

Nyhet: Publicerad 21 april 2021

För första gången har den Danska Högsta domstolen dömt en person till fängelse för att ha varit ledande i en kampanj som ledde in konsumenter i en prenumerationsfälla.

I flera år har Danska Konsumentombudsmannen haft ett särskilt fokus på att bekämpa prenumerationsfällor och polisanmält flera företag för bedrägeri. Nu har en VD för ett av dessa företag dömts till fängelse i två år och tre månader. Mannen ansågs ansvarig i sin roll som VD för att hans företag bedrivit flera kampanjer som lett in konsumenter i prenumerationer mot deras vilja.

– Det här är en välkommen dom, säger ECC Sveriges direktör Anna Ekegren. Vi har genom åren haft väldigt mycket bekymmer med prenumerationsfällor och haft regelbundet informationsutbyte med våra nordiska kollegor kring problemet.

Lockar med generösa erbjudanden

Sedan 2016 har den Danska Konsumentombudsmannen polisanmält ett antal olika prenumerationsfällor. En prenumerationsfälla börjar ofta som ett erbjudande som konsumenten stöter på via webben. Erbjudandet handlar ofta om att de ska få en gåva mot endast fraktkostnaden eller få köpa en efterlängtad pryl till ett mycket reducerat pris. Men antingen är det inte alls, eller bara i finstilt, som konsumenten i samband med betalningen dras in i en prenumeration. Syftet är att missbruka konsumentens kortuppgifter för att kunna dra ett belopp en gång i månaden som är dolda i en prenumeration.

iPhone för 1 euro

I sin dom tryckte domstolen speciellt på vilken skada VD:n gjort:

  • Cirka 8 000 konsumenter skadades av prenumerationsfällan och hade förlorat pengar

  • bedrägeriet uppgick till 3,7 miljoner danska kronor (motsvarar cirka 493 000 euro)

  • den brottsliga verksamheten pågick i omkring sju månader

  • bedrägeriet var professionellt organiserat.

Bland annat genomförde företaget en "Vinn en Iphone" -kampanj under 2015, för att locka in konsumenter till sin webbplats. Kampanjen rullades ut på bland annat Facebook och via e-post och konsumenterna lovades en iPhone för ett belopp under 1 euro.

När konsumenterna sedan leddes in till kampanjwebbplatsen angavs det med finstilt längst ner på sidan att de samtidigt genom att betala 1 euro, accepterade ett abonnemang med en månadsavgift på cirka 66 euro. Konsumenternas kreditkortsinformation användes sedan för att ta ut den månatliga prenumerationsavgiften.

Du kan läsa mer om domen på den danska konsumentombudsmannens webbplats

Källa: ECC Sverige

Till alla nyheter