På eccsverige.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.
Vad är cookies?

EU-gemensam tillsynsinsats mot onlineresebyråer

Nyhet: Publicerad 8 juli 2022

Nu inleds en gemensam tillsynsinsats inom EU i ledning av ECC:s värdorganisation Konsumentverket, tillsammans med EU-kommissionen. Anledningen: många konsumenter som köpt flygbiljetter via en resebyrå online har väntat länge på att få tillbaka sina pengar för inställda resor och har problem med att få hjälp av bolagens kundtjänster.

I samband med det höga antalet inställa flygningar under pandemin genomförde det europiska CPC-nätverket (Consumer Protection Cooperation) en granskning av de största europeiska flygbolagen. Granskningen resulterade bland annat i att flygbolagen har erbjudit återbetalning till två miljoner resenärer som tidigare, i strid mot reglerna, endast erbjudits kompensation genom tillgodohavanden. Av dessa har över 500 000 valt återbetalningsalternativet.

Lång väntan utan återbetalning

Anmälningar till konsumentskyddsmyndigheter inom EU visar att det kvarstår problem för de konsumenter som köpt sina biljetter via en onlineresebyrå. Konsumenterna uppger att de trots mycket lång väntan inte fått tillbaka betalningen för de inställda flygresorna, trots att flygbolagen uppgett att de fört över pengarna till resebyrån. Dessutom uppger konsumenterna att det är svårt att få kontakt med och hjälp av resebyråerna. Med anledning av dessa brister inleds nu en gemensam tillsynsinsats inom EU under ledning av Konsumentverket. Tillsynsinsatsen har som syfte att ta reda på hur resebyråerna följer EU-rätten och därmed trygga konsumentskyddet på området. Fyra stora resebyråer omfattas, Otravo, Kiwi, Etraveli Group och eDreams. Bolagen marknadsför sig under flertalet olika varumärken såsom Travellink och Supersavertravel. Läs mer om granskningen i EU-kommissionens pressmeddelande

Källa: ECC Sverige

Till alla nyheter