På eccsverige.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.
Vad är cookies?

Black Friday ger möjlighet till en nätverksgemensam kampanj

Nyhet: Publicerad 22 november 2022

Den här veckan startar det som snart numer är Black Week och inte bara Black Friday. Butikerna startar rean tidigare för varje år som går och konsumenter möts av en ökad mängd erbjudanden som kan vara svåra att motstå.

I samband med inflation, stigande elpriser och produktbrist kommer Black Friday att ha en särskild betydelse för konsumenterna i år. Konsumenterna möts av slagord som "best deal" falska löften eller till och med falska butiker som faktiskt inte finns. Den berömda "bara tre artiklar kvar" är ett populärt trick för att sätta kunderna under press.

Nätverksgemensam insats

Det finns så klart flera tips som alla konsumenter kan få användning av när de handlar, inte bara under rea-tider, utan alltid. ECC-nätverket har därför tagit fram en kampanj som ska spridas i de kanaler som finns tillgängliga som ska stötta konsumenter i vad de kan tänka på innan de slår till på ett köp. Hur länderna sprider kampanjen varierar med allt från att skicka ut pressmeddelanden till att göra korta klipp i sociala medier. Huvudbudskapet är det samma, var förberedd innan du börjar shoppa.

5 tips för säkrare shopping

Nätverket vill att alla konsumenter ska komma ihåg fem saker för att handla lite säkrare; kontrollera webbshoppen innan shopping, säkerställ att det faktiskt är ett billigare pris du handlar för, tänk efter om du faktiskt har råd med varan även om priset är nedsatt, välj en säker betalningsmetod och om något går fel använd dig av den lagstadgade ångerrätten.

Källa: ECC Sverige

Till alla nyheter