On eccsverige.se we use cookies for the website to work properly. By using this website you agree that we use cookies. What is cookies?
What is cookies

This section is not available in english

If you want to read about the latest news in English, please visit the website of European Commission. Go to European Commission

Vi är ECC Sverige

Nyhet: Publicerad 1 juni 2021

Gränsöverskridande handel blir allt vanligare. Produkten eller tjänsten du är ute efter kanske finns i Svenljunga i Sverige, eller i Sigulda i Lettland. Valfriheten som gränsöverskridande handel ger, kan också medföra problem för konsumenter. ECC Sverige är till för att hjälpa när problemen uppstår.

Varje dag arbetar vi på ECC med att informera och ge råd till konsumenter när de handlat inom EU, Island och Norge. ECC Sverige är en del av ECC-nätverket, European Consumer Centres Network. Vårt kontor finns i Karlstad hos Konsumentverket, som är vår värdmyndighet. Våra juridiska rådgivare är en del av Hallå konsument, som är myndighetens oberoende nationella upplysningstjänst för konsumenter.

En väg in – oavsett var du handlat

Hallå konsument vägleder konsumenter som har problem med både köp av varor och tjänster, både i Sverige och inom EU. Vägledarna på Hallå konsument kan hjälpa med enklare frågor om gränsöverskridande handel. Våra juridiska rådgivare på ECC Sverige tar över vid mer komplicerade ärenden, som exempelvis avtalsvillkor eller medling mellan konsument och näringsidkare.

ECC-nätverket förenklar kommunikationen över gränserna

När konsumenter har gränsöverskridande problem med företag inom EU, Norge eller Island, kan de kontakta ECC-kontoret i sitt hemland. Den juridiska rådgivaren samarbetar sedan med ECC-kontoret i landet där företaget har sitt säte, för att undvika eventuella språkproblem i kontakt med företaget. Fördelen är också att ECC-kontoret kan etablera en kontakt med företaget. Det skapar bättre förutsättningar för att diskutera konsumenternas rättigheter.

Hjälp till självhjälp

ECC-kontoren ger i första hand hjälp till självhjälp genom att informera konsumenterna om deras rättigheter och hur de kan gå tillväga för att ta till vara på dem. Innan ECC-nätverket kan ta beslut om att agera, måste konsumenten måste först reklamera varan eller tjänsten till företaget. ECC-nätverket eller enskilda kontor kan aldrig införa tvångsåtgärder mot ett företag. Vi kan aldrig tvinga ett företag att följa våra rekommendationer, men ofta går företagen med på våra förslag och det löser sig för konsumenten. Allt arbete baseras på ett frivilligt samarbete med konsumenter och företag. Sveriges ECC-kontor finns i Karlstad och på plats finns våra juridiska rådgivare och ECC-direktören. Vi vill att du ska få möjlighet att lära känna dem och därför kommer de att få presentera sig på vår webbplats under året.

Source: ECC Sweden

Till alla nyheter