On eccsverige.se we use cookies for the website to work properly. By using this website you agree that we use cookies. What is cookies?
What is cookies

This section is not available in english

If you want to read about the latest news in English, please visit the website of European Commission. Go to European Commission

Världsturistdagen

Nyhet: Publicerad 27 september 2022

Världsturistdagen är instiftad av FN och idag uppmärksammar ECC-nätverket det. Dagen instiftades för att uppmärksamma att turism är en viktig näring för landsbygden i olika länder.

De flesta uppskattar att få resa och se nya platser. Och många har säkerligen rest till en ny destination och kanske överraskats av dolda avgifter som tillkommit när allt ska ha varit betalt i förväg. Extra kostnader och avgifter när du väl kommer fram till hotellet– det kan hända. Till exempel är det inte ovanligt att det kostar extra att checka in före den utsatta incheckningstiden. Det blir alltmer vanligt i Europa att hotellen tar ut avgifter för användning av till exempel kassaskåp, parkeringsplats, TV-apparat, hårtork, Wi-Fi och så vidare. Att det kostar extra för frukost eller parkeringsavgifter har också blivit mer vanligt. Flera länder, som exempelvis Österrike, Belgien, Bulgarien, Frankrike, Tyskland och Malta tar också ut turistskatt vilket kan vara en avgift som tillkommer på plats.

Dolda kostnader vanligt i många länder

I Spanien uppmanas gästerna ibland att betala för bagageförvaring och i Nederländerna behöver man ibland betala för användning av hårtorkar. Om låna badrock i Frankrike eller Finland kostar också extra. Något som kan bli en extra avgift är att ta med sitt husdjur, förutom kostnaden att betala för ett djurvänligt rum kan det tillkomma avgifter för att få rummet slutstädat. Vissa hotell tar betalt för slutstädning även utan husdjur. Det här är bara några exempel på kostnader som kan tillkomma som inte stod med från början när resan bokades. Det finns några saker att tänka på för att minimera risken för att råka ut för dolda kostnader. Det är viktigt att kontrollera vilka tjänster som ingår innan bokningen. Finns det osäkerhet är det bäst att kontakta hotellet eller researrangören. Konsumenter har alltid rätt att få information om vilka tjänster som ingår och vad som kostar extra innan bokningen. Om det finns ytterligare tjänster som erbjuds på platsen till exempel handduksuthyrning, användning av snabbare Internet eller liknande måste det finnas en tydlig indikation på de extra kostnaderna på plats.

Till alla nyheter