On eccsverige.se we use cookies for the website to work properly. By using this website you agree that we use cookies. What is cookies?
What is cookies

This section is not available in english

If you want to read about the latest news in English, please visit the website of European Commission. Go to European Commission

Lär känna ECC Sveriges Johanna Brage

Nyhet: Publicerad 28 oktober 2021

Precis som flera av hennes kollegorna på ECC Sverige, är Johanna Brage ganska ny i rollen som juridisk rådgivare. Johanna började i september 2021, men saknade knappast erfarenheter av att ha direktkontakt med konsumenter.

Anledningen till att hon har vana av att hjälpa konsumenter är att hon redan 2018 började jobba med konsumentproblem på Konsumentverkets enhet Hallå konsument. – Jag skulle nog vilja säga att sakfrågorna i stort är de samma på ECC Sverige som på Hallå konsument. Skillnaden är att jag måste förhålla mig till andra lagar som EU-lagstiftning och andra länders tolkningar av den, berättar Johanna.

Samma lagar – olika applicering

Det är mer handläggning och jobb på ECC när det kommer till att läsa in sig på ett ärende, jämfört med arbetet på Hallå konsument. Dessutom behöver lagen stämmas av för att se hur den ska appliceras i ett annat land. Jobbet innebär i mångt och mycket att vara detektiv och leta ledtrådar i en utredning. Man behöver fråga sig om konsumenten har rätt i sina krav och om de har dokumentation som backar upp vad de säger. Konsumenter är inte alltid medvetna om att när deras ärende ska medlas, bygger det helt på dokumentationen de lämnat in – Roligast med jobbet är att få följa ett fall från början till slut. Förhoppningsvis gör allt jobb jag lägger ner på en utredning att konsumenten får rätt och jag har en del i att de kompenseras på rätt sätt, fortsätter Johanna.

Stöd i lagstiftningen

Utmaningen med jobbet på ECC är att veta om konsumenten verkligen har rätt och om lagarna stödjer det konsumenten säger sig ha rätt till. – Jag måste många gånger göra efterforskningar om konsumenten som hör av sig verkligen har rätt till det som de påstår och efter det måste jag avgöra om jag ska dela ärendet med ECC-kontoret i det andra landet, förklarar Johanna. Den mest dominerande frågan under det senaste året har utan undantag varit frågor kopplade till flygresor. Pandemin gjorde att många konsumenter drabbades och hade svårt att få ersättning från bolagen. Även i de fallen har konsumentens dokumentation av ärendet varit viktig, för att de ska kunna få hjälp. Det är också flygärenden som är mest delade till ECC Sverige från andra systerkontor runt om i Europa.

Förbättringspotential

För konsumenter finns ett ganska gott skydd i olika lagstiftning, till exempel konsumentköplagen. Lagarna finns där för att skydda både konsumenter och företag.

– Men om det är något jag skulle vilja förbättra i konsumentköplagen, så är det problemet med att bevisbördan ligger på konsumenten efter sex månader om en vara gått sönder. Många varor bör ju hålla mer än sex månader och det är svårt för konsumenten att visa att felet faktiskt är ursprungligt, även om det troligtvis faktiskt är så, avslutar Johanna.

Source: ECC Sweden

Till alla nyheter