On eccsverige.se we use cookies for the website to work properly. By using this website you agree that we use cookies. What is cookies?
What is cookies

This section is not available in english

If you want to read about the latest news in English, please visit the website of European Commission. Go to European Commission

Lär känna ECC Sveriges Claudia Aayla Calderon

Nyhet: Publicerad 30 september 2021

Vägen till ECC Sverige för Claudia Aayla Calderon har tagit omvägar kring flera länder och olika jobb. Men till slut, och mitt under pandemin, började hon sin anställning inne i Konsumentverkets lokaler. Som alla andra, har hon arbetat hemifrån det senaste året.

Claudia började i november 2020 och har därmed lagt ett antal månader bakom sig. Det är ett par månader som har varit mycket speciella – att börja på en ny arbetsplats, men samtidigt inte börja på plats. Så har det nog varit för många nyanställda under pandemi-året. För statligt anställda har ombetts att i möjligaste mån inte vara inne på kontoret. Så hur gör man då?

– Jag har kunnat sitta med kollegor när de handlägger ärenden och hjälper konsumenter samt har fått hjälp med att lära mig alla system, berättar Claudia.

Nytt system för att underlätta

Det har också varit den största utmaningen. Att lära sig alla olika system som ärenden ska föras in i. Och för att göra det hela lite svårare, mitt i inlärningen av systemen, så byts några system ut till andra. Detta för att underlätta den gemensamma registreringen av ärenden för ECC Sverige och Hallå konsument. Men trots nya system är det ändå andra saker som Claudia saknar mer än annat.

– Det jag verkligen saknar är den dagliga överhörningen som är naturlig på ett kontor och att ha kontakt ansikte mot ansikte, säger Claudia. Jag har inte tillräckligt stort tålamod med mig själv och vill kunna allt från start. Om det inte varit pandemi hade det varit lättare, nu är det mer komplicerat eftersom saker inte sker spontant på samma sätt. Claudia är faktiskt inte helt ny på ECC. Under 2015 gjorde hon cirka två månaders praktik på det som då hette Konsument Europa, för att lära sig hur svenska myndigheter jobbar.

– Redan då tyckte jag att det var ett spännande jobb med mycket olika uppgifter och chans till att göra många olika saker, säger Claudia. Sedan den praktiken har hon hunnit arbeta på andra svenska myndigheter, bland annat på Arbetsförmedlingen och Pensionsmyndigheten.

Flyg och resor dominerande

De frågor som dominerat sedan Claudia började är allt som handlar om resor och specifikt flygresor. Många konsumenter har väntat länge och väntar ibland fortfarande på återbetalning för resor de bokat.

– Det tycker jag är något som borde tittas på i nuvarande lagstiftning, säger Claudia. Jag tycker helt enkelt att det ska bli enklare att få tillbaka pengarna direkt från flygbolaget istället för att de hänvisas till den förmedlare som de köpt resan av när de vänt sig till flygbolaget för att få sina pengar tillbaka vid en inställd resa. Idag är det rörigt för konsumenten som slussas runt där ingen vill ta direkt ansvar för att återbetala konsumenten.

Till alla nyheter