If you want to read about the latest news in English, please visit the website of European Commission. Go to European Commission
Nyhet: Publicerad 20 december 2021
ECC Sverige är en del av nätverket European Consumer Centres Network. För att hjälpa konsumenter över hela Europa har de nu lanserat en helt ny webbplats. Där hittar du information om relevanta frågor och dilemman som gäller för alla konsumenter inom EU, Norge och Island eller Storbritannien.
På Hallå konsuments webbplats kan konsumenter i Sverige hitta svar på vanliga konsumentfrågor. Webbplatsen www.eecnet.eu har information som kompletterar vanliga konsumentfrågor och som kan fungera som stöd till konsumenter inom hela EU. Ett gemensamt stöd till konsumenter kring gränsöverskridande handel, helt enkelt.
- Jag tycker att det är viktigt att vi är en del av ECC-nätverket och står bakom en gemensam sida där alla konsumenter inom EU kan få likvärdig information. Alla har inte lika utvecklad konsumentvägledning på sina webbsidor som Sverige har, säger Anna Ekegren som är direktör för ECC Sverige.
Ett internationellt team inom ECC-nätverket, bestående av medlemmar från Nederländerna, Irland, Sverige, Italien, Cypern och Tyskland, har tillsammans arbetat med att ta fram en samlingsyta för information om konsumenträttigheter. På webbplatsen kan konsumenter från nätverkets länder få bra, tydlig och korrekt information om konsumenträttigheter inom EU och EES.
European Consumer Centres Network består av konsumentkontor i 30 länder. Kontoren finns i varje EU-land samt i Island, Norge eller Storbritannien. De olika ECC-kontoren finansieras av EU-kommissionen och nationella myndigheter. ECC nätverket erbjuder europeiska konsumenter råd om konsumenträttigheter och rättsliga skydd när de handlar och reser i en annan EU-medlemsstat eller i europeiska ekonomiska samarbetsområdet.
Konsumenter som har ett gränsöverskridande problem med ett företag inom EU, Norge, Island eller Storbritannien kan kontakta ECC-kontoret i sitt land. ECC-kontoren ger i första hand hjälp till självhjälp genom att informera konsumenterna om sina rättigheter och hur man kan gå tillväga för att ta tillvara dessa.
Source: ECC Sweden