On eccsverige.se we use cookies for the website to work properly. By using this website you agree that we use cookies. What is cookies?
What is cookies

This section is not available in english

If you want to read about the latest news in English, please visit the website of European Commission. Go to European Commission

Granskning av dropshippingsajter visar på konsumenträttsliga problem

Nyhet: Publicerad 4 juli 2022

ECC Sveriges värdorganisation, Konsumentverket, har granskat 18 webbplatser som använder sig av så kallat dropshipping. Granskningen visar att det finns stora konsumenträttsliga problem hos företag som använder sig av denna säljmetod.

Dropshipping är en affärsmodell som används av företag som säljer varor på nätet. Modellen innebär att det säljande företaget inte har något eget lager. I stället finns lagret hos en tredje part, leverantören, som skickar varan direkt till konsumenten när konsumenten har genomfört köpet i säljarens webbshop. Företaget som ansvarar för webbshopen, och som konsumenten ingår avtal med, hanterar varken paketeringen eller leveransen utan endast webbplatsen och marknadsföringen av varorna. Dropshipping är en tillåten affärsmetod, men Konsumentverket har tidigare uppmärksammat att affärsmodellen kan leda till en rad olika problem som i slutändan kan drabba konsumenter. Granskningen visar på utbredda problem, brister och överträdelser inom alla områden. Konsumentverket vill särskilt lyfta fram tre områden där konsumenten kommer i kläm och riskerar att drabbas extra mycket på grund av företagens brister.

  • Webbplatser stängs ner så att konsumenten inte kan komma i kontakt med företaget. Eftersom företaget är ansvarigt för ursprungliga fel i varan i tre års tid gör det att konsumenter inte kan använda sina lagstadgade rättigheter. Flera av de granskade webbplatserna har redan stängts ner efter Konsumentverkets granskning.

  • Utebliven information om tillkommande kostnader som avser importmoms och tullavgifter. Konsumenter får ofta betala mer för varorna än de har trott vid beställningen. Det kan ses som vilseledande marknadsföring.

  • Hantering av ångerrätts- och reklamationsärenden. Stora brister i hantering och egna regler för ångerrätt och reklamation som inte stämmer överens med lagens krav.

Granskningen finns att ladda ner i sin helhet via denna länk.

Source: ECC Sweden

Till alla nyheter