On eccsverige.se we use cookies for the website to work properly. By using this website you agree that we use cookies. What is cookies?
What is cookies

This section is not available in english

If you want to read about the latest news in English, please visit the website of European Commission. Go to European Commission

Fyra miljoner euro tillbaka till konsumenter inom EU

Nyhet: Publicerad 7 maj 2021

Sedan mars 2020 har fler konsumenter än någonsin vänt sig till ECC-nätverket för att få hjälp med gränsöverskridande problem. Nätverket har hjälpt konsumenter att få tillbaka över fyra miljoner euro, sedan början av pandemin.

Att inte kunna resa är en sak, att förlora pengar en annan. ECC-nätverket har hjälpt konsumenter som inte lyckats komma överens med sin researrangör eller andra företag som är baserade i andra EU-länder, Island eller Norge. Pengarna som betalats tillbaka är för inställda flyg, hotellvistelser eller där konsumenter inte kunde ta sig till sina slutdestinationer till följd av pandemirestriktioner.  

ECC hjälper konsumenter med återbetalning

Under pandemin har det upprepade gånger hänt att resenärer bara återfått ett delbelopp eller inget alls, trots att de har laglig rätt till återbetalning. Resenärer erbjuds även värdecheckar, trots att de i själva verket har rätt till full återbetalning. Det är i de här situationerna som ECC-nätverket kan hjälpa. I närmare 70 procent av klagomålen som nätverket fått in har de nått en positiv lösning för konsumenten, utanför domstol. 

ECC-nätverkets covid-19 år i siffror

Från mars 2020 till mars 2021 tog ECC nätverket emot 170 000 ärenden från konsumenter över hela Europa, vars konsumenträttigheter inte följts eller som hade en fråga om europeisk konsumentlagstiftning. Det motsvarar en ökning på 44 procent, jämfört med samma period året innan. Majoriteten av förfrågningarna gällde turistsektorn med bland annat inställda flyg, konsumenter som inte ville eller inte kunde resa på grund av pandemin, stängt boende eller inställda paketresor. 

Ett gemensamt nätverk som spänner över EU:s medlemsländer har gjort det möjligt att hjälpa åtskilliga konsumenter att tillvarata sina konsumenträttigheter. Under Europadagen den 9 maj, känner vi oss stolta över att ingå i detta nätverk.

Source: ECC Sweden

Till alla nyheter