If you want to read about the latest news in English, please visit the website of European Commission. Go to European Commission
Nyhet: Publicerad 23 november 2020
I år firar ECC-nätverket 15 år och i fredags uppmärksammades detta med ett digitalt jubileum. Nätverket hjälper konsumenter i sammanlagt 30 länder.
Det var år 2005 som EU-kommissionen inrättade nätverket för gränsöverskridande konsumentproblem som ECC Sverige ingår i. ECC-nätverket utgörs av kontor från varje EU-land samt Island, Norge och Storbritannien. ECC-nätverket svarar årligen på över 100 000 konsumentfrågor.
Nätverket firade med ett digitalt jubileum i fredags 20 november. Dagen en dagordning med spännande punkter, bland annat om vad som hänt och hur nätverket har utvecklats under dessa 15 år. EU-kommissionär Didier Reynders svarade på frågor om den nya konsumentagendan. Dessutom medverkade Sveriges ECC-direktör Anna Ekegren i en paneldiskussion om hållbar konsumtion.
– Tack vare ECC-nätverket kan svenska konsumenter få gratis råd och stöd även när de råkat i en tvist med ett företag i utlandet, säger Anna Ekegren. Att tillhöra ett nätverk som alla strävar mot samma mål, att stärka konsumenter och hjälpa dem att använda sina rättigheter i hela EU gör att vårt nationella kontor känns som en del i något större. Närheten till EU, ett engagerat nätverk och att göra skillnad är hela tiden närvarande.
Under jubileumsåret lägger ECC-nätverket särskilt fokus på olika digitala kampanjer som vänder sig till konsumenter. Kampanjerna har olika teman och har fördelats mellan de 30 länderna i nätverket. Det eller de kontor som ansvarar för ett tema sammanställer material och gör det tillgängligt för hela nätverket. Varje land använder sedan materialet på lämpligt sätt för att sprida i olika kanaler.
ansvarsfull konsumtion
dåliga affärer, oskäliga avtalsvillkor
garanti och ångerrätt
återbetalning
paketresor
produktförfalskningar
flygpassagerares rättigheter
bluffsidor
tillsyn
webbhandel
geoblockering
ECC-nätverket