On eccsverige.se we use cookies for the website to work properly. By using this website you agree that we use cookies. What is cookies?
What is cookies

This section is not available in english

If you want to read about the latest news in English, please visit the website of European Commission. Go to European CommissionExtern länk

ECC-nätverket fyller 15 år

Nyhet: Publicerad 23 november 2020

I år firar ECC-nätverket 15 år och i fredags uppmärksammades detta med ett digitalt jubileum. Nätverket hjälper konsumenter i sammanlagt 30 länder.

Det var år 2005 som EU-kommissionen inrättade nätverket för gränsöverskridande konsumentproblem som ECC Sverige ingår i. ECC-nätverket utgörs av kontor från varje EU-land samt Island, Norge och Storbritannien. ECC-nätverket svarar årligen på över 100 000 konsumentfrågor.

Firar med digitalt event

Nätverket firade med ett digitalt jubileum i fredags 20 november. Dagen en dagordning med spännande punkter, bland annat om vad som hänt och hur nätverket har utvecklats under dessa 15 år. EU-kommissionär Didier Reynders svarade på frågor om den nya konsumentagendan. Dessutom medverkade Sveriges ECC-direktör Anna Ekegren i en paneldiskussion om hållbar konsumtion.

Tack vare ECC-nätverket kan svenska konsumenter få gratis råd och stöd även när de råkat i en tvist med ett företag i utlandet, säger Anna Ekegren. Att tillhöra ett nätverk som alla strävar mot samma mål, att stärka konsumenter och hjälpa dem att använda sina rättigheter i hela EU gör att vårt nationella kontor känns som en del i något större. Närheten till EU, ett engagerat nätverk och att göra skillnad är hela tiden närvarande.

Fokus på kampanjer

Under jubileumsåret lägger ECC-nätverket särskilt fokus på olika digitala kampanjer som vänder sig till konsumenter. Kampanjerna har olika teman och har fördelats mellan de 30 länderna i nätverket. Det eller de kontor som ansvarar för ett tema sammanställer material och gör det tillgängligt för hela nätverket. Varje land använder sedan materialet på lämpligt sätt för att sprida i olika kanaler.

Temana är:

  • ansvarsfull konsumtion

  • dåliga affärer, oskäliga avtalsvillkor

  • garanti och ångerrätt

  • återbetalning

  • paketresor

  • produktförfalskningar

  • flygpassagerares rättigheter

  • bluffsidor

  • tillsyn

  • webbhandel

  • geoblockering

  • ECC-nätverket

Om ECC-nätverketExtern länk

Till alla nyheter