On eccsverige.se we use cookies for the website to work properly. By using this website you agree that we use cookies. What is cookies?
What is cookies

This section is not available in english

If you want to read about the latest news in English, please visit the website of European Commission. Go to European Commission

ECC Frankrikes nya webbplats

Nyhet: Publicerad 5 februari 2021

Även om mycket av världen har stått på paus under 2020, så tycks ECC Frankrike ha förvaltat det gångna året väl. Det märks när man besöker deras nyligen lanserade webbplats.

Bakom den nya webbplatsen ligger nio månaders arbete, följt av att hitta den bästa tiden för lansering. Efter nyheterna kring Brexit, vaccinationer mot Covid-19 och nya restriktioner i landet, så tog man slutligen modet till sig och sjösatte verket.

Vi har tagit tillfället i akt och passat på att fråga direktören för ECC Frankrike Bianca Schultz, hur tankarna har gått i samband med projektet.

Vad är syftet med den nya webbplatsen?

– Genom vår nya webbplats vill vi öka kännedomen kring ECC Frankrikes verksamhet inom landet och EU. Syftet är också att ge konsumenten mer information av förebyggande karaktär och att skapa förutsättningar för att lyfta fram våra filmer och andra framtida medel för kommunikation.

Vad har varit ert främsta fokus under arbetet?

– Eftersom vi har velat förbättra tillgängligheten av webbplatsens innehåll, så har vi jobbat med att skapa tre huvudteman och totalt sex ingångar. Vi har även skapat nya artiklar som går mer rakt på sak, med en enklare utformning och förbättrad SEO. Dessutom har vi gjort det enklare att navigera mellan våra olika artiklar.

Är det något med webbplatsen ni är särskilt stolta över?

– Våra kontakt och klagomålsformulär med auto-funktion.

Vad innebär funktionen och vilka fördelar har den?

– På webbplatsen ställer vi preliminära frågor så att konsumenten genast kan få svar på om vi inte kan vara behjälpliga. Vår arbetsbelastning har ökat betydligt senaste åren till skillnad från våra resurser. Så funktionen är ett sätt att minska vår administrativa belastning. Vi tänker samtidigt att det är en bättre kundservice gentemot konsumenter, där man får svar direkt istället för att behöva vänta på ett standardmejl från våra juridiska rådgivare.

Vad händer när konsumenten fyllt i ett formulär?

– Konsumenten får bekräftelsemejl av oss där vi har inkluderat en kort film som beskriver vad som kommer hända härnäst och vad de kan förvänta sig från oss.

Du kan utforska ECC Frankrikes nya webbplats här

ECC Sverige – en del av ECC-nätverket

ECC-nätverket består av konsumentkontor i 30 länder, däribland Sverige. Kontoren finansieras av EU-kommissionen och nationella myndigheter.

ECC-kontoren informerar konsumenter om hur man tillvaratar sina rättigheter, så att konsumenter i första hand kan agera innan ECC-nätverket eventuellt beslutar att ingripa.

Läs mer om ECC Sverige och de övriga kontoren i nätverket

Source: ECC Sweden

Till alla nyheter