On eccsverige.se we use cookies for the website to work properly. By using this website you agree that we use cookies. What is cookies?
What is cookies

This section is not available in english

If you want to read about the latest news in English, please visit the website of European Commission. Go to European Commission

Det gångna året med ECC Sverige

Nyhet: Publicerad 15 december 2020

Halva december har redan passerat och på så vis lämnar vi snart 2020 bakom oss. Direktör Anna Ekegren ser tillbaka på det gångna året och blickar framåt mot nya utmaningar.

2020 kommer vara ett år som vi alla kommer minnas som något speciellt. På många sätt och vis har det här året varit kantat av utmaningar och frustration, även för oss på ECC Sverige. Men det har även varit ett år där vi tagit del av nya lärdomar, nätverksutbyten, och inte minst, alla givande konsumentkontakter.

I år har ECC-nätverket fyllt 15 år. Att vi är en del av ett nätverk som dagligen under dessa år hjälpt konsumenter inom EU, Norge, Island och Storbritannien är något vi är både glada och stolta över. För att öka kännedomen om att rådgivningen om gränsöverskridande handel finns att få, har samtliga systerkontor deltagit i ett kampanjupplägg som riktar sig till konsumenter. Kampanjerna har haft olika teman och har fördelats mellan de 30 länderna i nätverket. Det eller de kontor som ansvarat för ett tema har sammanställt material och gjort det tillgängligt för hela nätverket. Varje land har sedan använt materialet på lämpligt sätt för att sprida i olika kanaler. Vi valde temat piratkopiering och gjorde en informationstext samt korta videoklipp som förklarar problematiken med piratkopiering. Materialet togs väl emot och delades av många av de övriga kontoren.

I slutet av november blev vi och övriga kontor tillsammans med andra intressenter även inbjuda till ett digitalt firande, där bland annat EU-kommissionär Didier Reynders svarade på frågor om den nya konsumentagendan. Även jag fick vara en del av firandet och delta i en paneldiskussion om hållbar konsumtion. Ett roligt firande där vi fick chansen att nätverka med våra kollegor runtomkring i Europa, även om vi inte hade möjlighet att träffas fysiskt.  

Något som självklart har påverkat oss mycket i år är den pågående pandemin. Sen covid-19 bröt ut i Sverige och resten av Europa har vi haft mer att göra än någonsin. Konsumenter har varit i stort behov av rådgivning och vi har fått tampas med stundtals komplexa ärenden och längre svarstider än vanligt. Men vi har kavlat upp ärmarna och känner oss stolta och glada över att ha kunnat hjälpa mer än 1000 fler konsumenter än vi gjorde förra året.

I flera år har ECC Sverige haft gemensam telefontjänst med upplysningstjänsten Hallå konsument. Under hösten blev denna koppling ännu tydligare och Hallå konsument är nu vägen in till ECC Sverige för konsumenter som behöver rådgivning om gränsöverskridande handel. I samband med detta flyttades all information om gränsöverskridande handel till hallåkonsument.se och ECC Sverige fick en ny webbplats som riktar sig till kommissionen och övriga intressenter.  För att göra kopplingen till ECC-nätverket ännu tydligare bytte vi även namn från Konsument Europa till ECC Sverige.  

Nu lämnar vi snart 2020 bakom oss. Vi ser fram emot vad 2021 har att bjuda på och att få fortsätta hjälpa konsumenter över hela Europa. Vi kommer bland annat under nästa år anordna ett Nordic meeting här i Karlstad för de nordiska ECC-kontoren och hoppas att pandemin kommer tillåta fler fysiska träffar med kontor runt omkring i Europa där vi kan fortsätta skapa lyckade samarbeten över våra landsgränser. Vi kommer även självklart lägga stort fokus på den nya konsumentagendan. Den nya agendan listar 22 konkreta åtgärder inom fem fokusområden, varav flera kommer att presenteras närmare under 2021. Kommissionen har bland annat föreslagit att konsumenter ska få mer information om produkters livslängd och möjlighet till reparation för att kunna göra mer hållbara val. Det ska bli spännande att se hur detta kommer påverka ECC-nätverkets verksamhet och vårt dagliga arbete framöver.

Mitt första år som direktör för ECC Sverige har varit ett otroligt spännande år. Jag är så stolt över mina medarbetare som trots att det stundtals känts som att arbeta i kvicksand bitit ihop och kommit med kreativa förslag på hur vi kan hitta lösningar som förbättrar för oss trots tuffa tider. Det är ett starkt team som klarat den digitala omställningen utan problem och bara fortsätter att leverera god rådgivning till alla drabbade konsumenter.

Efter 2020 känner vi oss stärkta i att vi klarar av det mesta så nu ser vi fram emot 2021!

Anna Ekegren

Direktör ECC Sverige

Source: ECC Sweden

Till alla nyheter